Utvikling og organisering
For at et fint og funksjonelt fysisk miljø i barnehagen skal fungere i hverdagen og videreutvikles kontinuerlig er både motivasjon og kompetanse hos de ansatte viktig.
Måten man organiserer tid og rom på vil også være avgjørende både for hvordan det fysiske miljøet kan tas i bruk og for hvordan man kan lykkes i endringsprosesser.
Kriterier
Kriteriene om organisering, personal og kompetanse er utviklet som en hjelp til barnehager som ønsker å sette i gang en prosess med å utvikle og endre det fysiske miljøet.
Styrer/leder i barnehagen bør alltid være en pådriver og støtte i slike prosesser, og personalgruppa må finne motivasjon og inspirasjon til å delta i arbeidet og våge og tenke nytt. Planlegges det større endringer bør også eier involveres. Kriteriene gir gode innspill på hva som er viktig for å lykkes med en slik utviklingsprosess.
Kriteriene må også sees i sammenheng med de øvrige kriteriene for barnehagens fysiske inne og utemiljø.
Kriterier
Kriteriene er delvis overlappende og forsterker hverandre.
Et forskningsprosjekt med barn i fokus
Gjennom prosjektet EnCompetence, Kompetanse for utvikling av barnehagers inne- og utemiljøer, har vi utviklet forskningsbaserte kriterier for barnehagens fysiske inne og utemiljø.